CAŁKOWITY KOSZT PROGRAMU: 15.000 zł Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 12.000 zł Wkład własny: 3.000 zł Liczba zakupionych książek: 788, w tym lektur: 206, co stanowi 26% zakupionych książek.
Zakupy książek były konsultowane z uczniami, nauczycielami i rodzicami; uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych – zakupiono książki z dużą czcionką, a także książki bez tekstu, obrazkowe - do omówienia, opowiadania, oglądania, książki łatwe w czytaniu - bez dwuznaków, książki swoją tematyką dotyczące niepełnosprawności - dla nauczycieli i rodziców, dla uczniów - poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym.
Lista wybranych książek opracowana po głosowaniu :
- Magiczne drzewo – książki z serii
- Książki z serii Zaopiekuj się mną – dla małych miłośników zwierząt
- Książki z serii Tajemnice Lassego i Mai
- Nela mała reporterka – książki z serii
- Dziennik Cwaniaczka – książki z serii
- Chłopiec szybki jak strzała
- Najmniejsza dziewczynka na świecie
- Chłopiec, który umiał latać
- Niemałe kłopoty Matyldy i Skloty
- Wielkie odkrycia Matyldy i Skloty
- Miasteczko Darkmond
- Kubuś Puchatek
- Kroniki Archeo
- Michał Rusinek. Wierszyki domowe
- Michał Rusinek. Wierszyki rodzinne
- Hobbit
- Książki Agnieszki Gadzińskiej
- Miś Uszatek
- Quo Vadis
- Mikołajek
- Zwiadowcy - książki z serii
- Polskie baśnie, legendy
- Książki Agnieszki Frączek
- Przygody Detektywa Pozytywki
- Książki Grzegorza Kasdepke
- Poradniki dla hodowców zwierząt
- Bajki o zwierzętach
- Czytam sobie – książki z serii
- Florka – książki z serii
- Doktor Dolittle i jego zwierzęta
- Ziuzia i coś niezwykłego. M. Prześluga
- Ziuzia i dom na głowie. M. Prześluga
- Ziuzia M. Prześluga
- Panama – opowieści o misiu i tygrysku
- Poradniki – jak zrobić coś ładnego z papieru i nie tylko
- Książki o zwierzętach
- Barbara Stenka – jej książki dla młodzieży
- Ewa Nowak – książki dla dzieci i młodzieży
- Książki Barbary Kosmowskiej
Przykłady zakupionych lektur (po konsultacji z nauczycielami i rodzicami uznano, że część środków należy wykorzystać na uzupełnienie pozycji lekturowych, zwłaszcza brakujących lektur do klasy VII i VIII):
- H. Sienkiewicz. Quo Vadis?
- Ch.Dickens. Opowieść wigilijna
- J. Brzechwa. Akademia Pana Kleksa
- M.Maleszka. Magiczne drzewo
- Sempe. Gościnny. Mikołajek
- M.Twain. Przygody Tomka Sawyera
- B.Tylicka. O krakowskich psach i kleparskich kotach
- A.Lindgren. Dzieci z Bullerbyn
- H.Lofting. Doktor Dolittle
- Ł.Wierzbicki. Afryka Kazika
- M. Rusinek. Zaklęcie na W
- A.Kamiński. Kamienie na szaniec
Przykłady zakupionych nowości najczęściej wypożyczanych z biblioteki :
- Nela, mała reporterka – książki z serii
- H.Webb – książki z cyklu Zaopiekuj się mną
- W. Widmark - książki z serii Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai
- A.Stelmaszyk - książki z serii Kroniki Archeo
- Książki Grzegorza Kasdepke
- Książki z serii Czytam sobie – trzy poziomy
- S.Gardner . Najmniejsza dziewczynka na świecie
- S.Gardner. Chłopiec szybki jak strzała
- S. Gardner. O chłopcu, który umiał latać
- J. Kinney. Książki z serii Dziennik Cwaniaczka
- M. Maleszka. Książki z cyklu Magiczne drzewo
W internetowym katalogu biblioteki zostało wprowadzone zestawienie tematyczne „NPRCz”, gdzie można znaleźć informację o wszystkich książkach zakupionych w ramach Programu.
Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów - uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na przerwach, przed lekcjami i po lekcjach oraz na wakacje i ferie.
Spotkania z rodzicami: omówienie wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży; przekazanie rodzicom klas 0 listu prezes fundacji Cała Polska Czyta Dzieciom o wpływie czytania na rozwój dziecka, publikacja na stronie biblioteki, przekazanie listu dla rodziców wszystkich uczniów z informacją o realizacji Programu i wartości czytania. Opracowano ulotkę dla rodziców uczniów klas młodszych promującą czytanie (ulotka była udostępniana przy odwiedzinach rodziców w bibliotece).
Podjęcie współpracy z innymi bibliotekami: z Miejską Biblioteką Publiczną w Jelczu-Laskowicach. Cele współpracy: planowanie zakupów, zdobycie informacji na temat gromadzonych materiałów, aby ich nie dublować, wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo, udział w imprezach czytelniczych organizowanych przez MBP w J-L. Wymiana informacji o zawartości księgozbiorów bibliotek - link do katalogu biblioteki publicznej jest umieszczony na stronie biblioteki szkolnej. Wymiana informacji o imprezach promujących czytelnictwo - bezpośrednio oraz na stronach internetowych (np. poprzez strony fanpage obu bibliotek), uczestnictwo naszych uczniów w imprezach organizowanych przez bibliotekę publiczną - lekcje biblioteczne, spotkania z pisarzami np. spotkanie z Pawłem Wakułą w ramach akcji Z książką na walizkach – 8 VI 2017r.
W czasie realizacji programu zorganizowano:
Wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów:
Obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych :
- konkurs na plakat promujący książki i czytelnictwo
- zabawy czytelnicze w bibliotece; tworzenie haseł promujących bibliotekę szkolną, głośne czytanie książek w klasach,
- prezentacja nowości - plakaty promujące czytelnictwo
-promocja prac dzieci na stronie i blogu Czy tu się czyta?
- artykuły na stronie internetowej biblioteki i szkoły - recenzje uczniów, zdjęcia prac plastycznych uczniów;
Polecam na wakacje - recenzje i ilustracje do książek, które uczniowie polecają przeczytać, wystawa mini książek uczniów, plakaty zachęcające do czytania podczas wakacji;
Zajęcia czytelniczo-plastyczne w bibliotece - klub Stonoga. Wspólne czytanie wybranych książek, tworzenie prac artystycznych w oparciu o czytane książki.
Comiesięczna wymiana zakładek ręcznie robionych
Poranki czytelnicze w bibliotece - głośne czytanie najmłodszym
Wystawy prac plastycznych - Moja książka z biblioteki, Ilustracje do książki dla dzieci w wykonaniu najmłodszych i najstarszych uczniów szkoły, Polecam - ilustracje do przeczytanych nowości)
Dzień Postaci z Bajek – klasy młodsze w budynku przy ul. Hirszfelda
Konkursy - np. Konkurs z okazji Dnia Pluszowego Misia na najładniejszą ilustrację na podstawie przeczytanej książki, konkurs na najładniejszą ilustrację Florki – w związku z wydaniem najnowszej książki z serii.
Dzień Pluszowego Misia w bibliotece.
Poczytaj mi Kolego – przedstawiciele samorządu uczniowskiego oraz chętni uczniowie klas starszych czytali wybrane przez siebie książki młodszym kolegom w świetlicy.
Kiermasz taniej książki – sprzedaż książek w promocyjnych cenach księgarni Tuliszków - promocja czytelnictwa, promowanie książki – najlepszego prezentu pod choinkę dla dziecka.
Piknik czytelniczy - stoisko czytelnicze podczas festynu szkolnego "Piknik u Prusa"; promocja biblioteki, wspólne czytanie, głosowanie na nowości do biblioteki, prezentacja prac uczniów promujących książki i czytelnictwo, konkursy i zabawy czytelnicze, selfie z książką – zdjęcia promujące czytanie – foto budka podczas szkolnego festynu.
Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej pod wspólnym hasłem „Przygoda z książką”- „Książka to przygoda, wystarczy ją odkryć”:
Oddziały przedszkolne – „Przygoda zaczyna się od najmłodszych” – cykliczne spotkania czytelnicze w bibliotece. Przez cały rok dzieci spotykają się z bibliotekarzem – słuchają czytanych książek, poznają bibliotekę, wykonują prace plastyczne, są zapraszane do korzystania z biblioteki wraz z opiekunami.
Klasy I-III. Budowa wieży czytelniczej - wspólne gromadzenie informacji o przeczytanych książkach w klasie w postaci wieży czytelniczej i w indywidualnych zeszytach czytelniczych. Na koniec roku szkolnego najlepsza klasa zostanie nagrodzona.
Klasa Ia. Legendy z biegiem Wisły – projekt klasy p. Katarzyny Sławskiej na podstawie legend z lektury Barbary Tylickiej „O krakowskich psach i kleparskich kotach”. Ciekawą formą prezentacji projektu są opracowane przez uczniów lapbooki.
Świat wartości – promowanie i nauka wartości na podstawie znanych tekstów literackich dla dzieci. (miłość, szacunek - "Cukierku, ty łobuzie", dzielność, odpowiedzialność -"Jak Wojtek został strażakiem", uczciwość - "Kot w butach", kreatywność - "Jaś i Małgosia", kultura osobista - "Kwoka"). Teksty uczniowie czytają samodzielnie, wspólnie z nauczycielem, słuchają podczas głośnego czytania w bibliotece szkolnej.
Klasy IV. Polecam na wakacje - uczniowie klas czwartych czytali polecane przez bibliotekę książki, a następnie tworzyli do nich plakaty, pisali recenzje. Jako prezentację projektu dzieci opracowały mini-książki . Prace można było oglądać podczas festynu szkolnego Piknik u Prusa, prezentację prac przygotowała pani Katarzyna Pilawa.
Klasy I-VII. Napisz recenzję i wygraj nagrody! Projekt mający na celu promocję nowości zakupionych do biblioteki, zainteresowanie nimi uczniów. Recenzje prezentowane są w szkole - na gazetkach ściennych, w bibliotece oraz na stronie internetowej biblioteki. Najciekawsze recenzje są nagradzane, a recenzje tworzą książkę, która powstanie i zostanie zaprezentowana na koniec roku.
Nie niszcz książek - zrób zakładkę! Projekt, który prowadzony jest już po raz drugi, polegający na comiesięcznej wymianie ręcznie robionych zakładek wg określonych wytycznych np. związanych z porą roku, nowościami książkowymi, treścią przeczytanych książek itp. Zabawa skierowana do wszystkich uczniów we wszystkich oddziałach.
Przygoda z książką. Projekt realizowany z uczniami należącymi do klubu Stonoga oraz z chętnymi uczniami przychodzącymi do biblioteki. Podczas zajęć czytano fragmenty książek przygodowo-podróżniczych (Nela, mała reporterka, Marek i czaszka jaguara, Marek, chłopiec który miał marzenia, książki Martyny Wojciechowskiej, Dzieciaki i zwierzaki itp.) zachęcając uczniów do samodzielnego przeczytania całości wybranej książki. Finałem projektu są „skrzynie skarbów” na wzór skrzyń piratów zrobione przez uczniów. Zamiast złota uczniowie w swoich skrzyniach mogą schować opisy, notatki z przeczytanych książek, ilustracje, ciekawe cytaty itp.
Klasy VI-VII. Moja gazeta - projekt w klasach VI i VII - wydanie własnej gazetki na podstawie przeczytanych lektur. Poznanie gatunków dziennikarskich oraz innych form wypowiedzi, próba recenzji przeczytanych książek, promocja czytelnictwa w opracowanych gazetkach. Prezentację gazet można było obejrzeć podczas XVI Pikniku u Prusa – przygotowała ją polonistka, Katarzyna Pilawa.
Wnioski: wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, często bestsellery, książki poczytnych autorów, nagradzane w prestiżowych konkursach literackich. Tak ciekawie doposażony księgozbiór pozwala uczniom miło spędzać czas na przerwach, dostarcza radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania, dyskusje na temat przeczytanych książek, daje możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, inicjuje nowe, ciekawe działania na rzecz promowania czytelnictwa. Możliwość głosowania i decydowania o zakupach, czytanie nowych książek, sprawiło, że czytelnicy przychodzą i pytają o inne tytuły, książki o podobnej tematyce, sugerują nowe zakupy. W bibliotece wciąż funkcjonuje skrzynka z głosami, która nadal jest uzupełniana nowymi propozycjami. Wydaje się nawet, że teraz oddawane głosy są bardziej przemyślane, wartościowe. Czytelnicy chcą mieć wpływ na zakupy nowych książek do biblioteki.
Zwiększyła się w bibliotece obecność rodziców dzieci młodszych.
Wyraźnie wzrosła ilość uczniów korzystających z biblioteki oraz ilość wypożyczeń. 90 % czytelników wypożyczyła już przynajmniej jedną książkę kupioną w ramach Programu.
Program otworzył możliwości do nowych, ciekawych działań w bibliotece i w szkole. Na pewno takie będą! Przygoda z książką się nie kończy! Trwa nadal!
Małgorzata Maciejko