WhatsApp Image 2024 03 21 at 19.33.43

 

„Od rodziców uczysz się miłości i śmiechu oraz tego, jak stawiać jedną stopę przed drugą.
Ale kiedy książki są otwarte, odkrywasz, że masz skrzydła ”– Helen Hayes.

 

Sprawozdanie z działalności biblioteki szkolnej PSP nr 3 w J-L w I semestrze 2016/2017

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017

Na podstawie art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.):

1.Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród

dzieci i młodzieży.

2.Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach

i placówkach.

3.Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.

4.Podniesienie jakości kształcenia zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez angażowanie pracodawców w proces dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.

5.Przygotowanie do wdrożenia nowej podstawy programowej.

Biblioteka pracowała w obu budynkach szkoły, w sumie w wymiarze 1,5 etatu (dwóch nauczycieli). Zbiory biblioteczne były udostępniane w takich godzinach, aby korzystanie z biblioteki było możliwe dla wszystkich uczniów zarówno na I i II zmianie. Praca biblioteki oparta była o roczny plan pracy.

PRACA PEDAGOGICZNA:

- Zaspokajanie potrzeb uczniów i nauczycieli związanych z realizacją programu dydaktyczno-wychowawczego szkoły, przygotowanie uczniów do samodzielnego wyszukiwania informacji, kształtowanie zainteresowań czytelniczych, podnoszenie kultury ogólnej.

- Promocja czytelnictwa

Prowadzenie bloga czytelniczego biblioteki - wskazywanie ciekawych stron w Internecie dotyczących czytelnictwa, publikacja recenzji ciekawych i wartościowych książek dla dzieci i młodzieży, publikacja recenzji pisanych przez uczniów;

Zakup nowych książek do biblioteki w oparciu o opinie uczniów, nauczycieli, informacje o aktualnościach na rynku wydawniczym. Promocja i informacja o nowych zbiorach w bibliotece i na stronach internetowych. (Zakupione nowości spowodowały wzrost zainteresowania książką (to naprawdę widać!), co odzwierciedla się w ilości wypożyczeń i odwiedzin w bibliotece. )

- Możliwość wypożyczeń dla dzieci klas 0 pod opieką rodziców, poprzedzona zaproszeniem i listem przekazanym rodzicom dzieci oddziałów 0. Cieszy duże zainteresowanie tą ofertą. Rodzice przychodzą do biblioteki i nie tylko wypożyczają książki, często zostają z dziećmi na dłużej, wspólnie przeglądają książki, czytają, przychodzą z młodszymi dziećmi.

- Wsparcie w nauce – opieka nad uczniami przebywającymi w bibliotece przed i po lekcjach, pomoc w doborze lektur w wyszukiwaniu informacji, pomoc w nauce, wspólne czytanie. W ramach cotygodniowych zajęć p. Marta Dobruchowska spotyka się z uczennicą klasy Vc Vladą Kuzmenko - pomaga jej w nauce języka polskiego, sprawdza poprawność zadań domowych, tłumaczy niejasności związane z gramatyką, ortografią czy znaczeniem polskich wyrazów, czyta wspólnie z uczennicą fragmenty lektur itd.

- lekcje czytelnicze planowane i realizowane w ramach zastępstw doraźnych

- współpraca z nauczycielami – pomoc przy organizowaniu apeli i konkursów, w bibliotece organizowany jest szkolny etap konkursu recytatorskiego i poezji śpiewanej

- Wsparcie dla wszystkich nauczycieli w organizowaniu działań promujących czytelnictwo, zbieranie informacji i zestawienie co w tym semestrze zrobiliśmy w całej szkole.

- Rozwijanie wrażliwości kulturowej i społecznej

Zajęcia czytelniczo-plastyczne w bibliotece, współpraca ze świetlicą, z oddziałem przedszkolnym – spotkania w bibliotece, głośne czytanie wybranych książek, zajęcia plastyczne, przygotowywanie z uczniami prac okolicznościowych na uroczystości szkolne w ciągu semestru - przygotowanie zakładek do książek dla pracowników szkoły z okazji Dnia Edukacji Narodowej, kiermasz bożonarodzeniowy, na który przygotowano własnoręcznie wykonane ozdoby, poznawanie i kultywowanie tradycji kultury – zajęcia na temat tradycji bożonarodzeniowych, historii kartek świątecznych, samodzielne wykonanie kartek,

Budowanie dobrej marki biblioteki – jako miejsca przyjaznego uczniom, twórczego, promującego kulturę, kształtującego wrażliwość na drugiego człowieka, uczącego wartości.

Działania organizowana przez bibliotekę dla uczniów, rodziców i nauczycieli

- Akcje czytelnicze – „Nie niszcz książek, zrób zakładkę!” – comiesięczna wymiana ręcznie robionych zakładek, Święto Bibliotek Szkolnych w październiku, konkurs „Mój przyjaciel miś”, karnawał w bibliotece – konkurs na maskę karnawałową, „Wypożycz sobie prezent na święta”, „Ferie z książką”, „Napisz recenzję – wygraj nagrody!”

Świąteczny kiermasz książek – współpraca z Księgarnią Taniej Książki i księgarnią Drugi Tom, szukanie dodatkowych źródeł finansowych na zakup książek do biblioteki, promocja czytelnictwa – książka pod choinkę. Z przeprowadzonego kiermaszu uzyskałyśmy w w/w księgarniach ok. 250 zł. na zakup nowych książek do biblioteki.

Złożenie wniosku do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – czekamy na ogłoszenie listy szkół zakwalifikowanych do tegorocznej edycji programu – poszukiwanie środków na nowe, wartościowe książki, prowadzenie działań i projektów edukacyjnych w oparciu o nowe książki, promocja czytelnictwa.

PRACA TECHNICZNO-ORGANIZACYJNA:

- wdrażanie programu MOL Net+ - systematyczne wpisywanie nowości, poprawianie i uzupełnianie danych (chcemy w ten sposób tworzyć warunki do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną)

Najnowsza wersja programu pozwala nam na całościowe objęcie pracy biblioteki i katalogu jako całości. Nie musimy dzielić księgozbioru, pracowników i czytelników biblioteki na budynki.

- wdrażanie dziennika elektronicznego biblioteki w programie MOL Net+

- Zakup i ewidencja nowych książek

Uzupełnienia w księgozbiorze literatury pięknej dla dzieci i młodzieży oraz lektur, zamówienia, pozyskiwanie środków, zakup książek, ewidencja nowych książek.

- Prace związane z darmowymi podręcznikami. Ewidencja – jeszcze w sierpniu, wypożyczanie uczniom, informowanie o aktualnym stanie, porządkowanie i przechowywanie podręczników aktualnie nieużywanych, przekazywanie informacji rodzicom o konieczności zapłacenia za zniszczone podręczniki.

- administrowanie, prowadzenie i aktualizowanie strony internetowej szkoły i biblioteki

- prowadzenie bloga czytelniczego „Czy tu się czyta?” www.czytusieczyta.blogspot.com

- prowadzenie strony „Czy tu się czyta?” na portalu społecznościowym Facebook

- prace techniczne i porządkowe, dbanie o estetyczny wystrój biblioteki, przygotowywanie materiałów potrzebnych w bibliotece, dekoracji, wystaw.

 

Dziennik elektroniczny

Katalog elektroniczny biblioteki szkolnej

 

indeks

 

Tu się czyta... blog biblioteki szkolnej

park z chlopiec aka ksiazkaa

Wolne lektury

wolnelektury

Cała Polska Czyta Dzieciom

olbinica

Bibliosercem z Ukrainą

ksiazkiukr

Przyłapani na czytaniu

426828267 901828611638424 1469094745177096051 n

Początek strony