W marcu bieżącego roku uczniowie klasy 1a wraz z wychowawczynią panią Katarzyną Sławską-Pająk przystąpili do realizacji projektu: „Zdrowo jem, więcej wiem”, w ramach którego mieli do wykonania następujące zadania:
🟢Lekcja: Słone i słodkie przekąski
🟢Lekcja: Płyną statki z bananami
🟢Konkurs: Opowieść o słodyczach
🟢Forum: Słodkie życie
🟢Dzielimy się wiedzą: Przekąski i pochodzenie żywności
Uczniowie jako zespół pod nazwą „Rozsądniaki” wykonali zadania w następujący sposób:
1. Zadanie – Lekcja „Słone i słodkie przekąski”
Lekcja przeprowadzona została 21 marca zgodnie z zaproponowanym w projekcie scenariuszem. W czasie zajęć wykorzystane zostały różne pomoce dydaktyczne takie jak: gazetki sieci sklepowych, kartony A3, puzzle, plansze – dopuszczalne dzienne ilości cukru i soli dla człowieka, plastikowe łyżeczki, sól, cukier, wafle ryżowe, masło orzechowe naturalne oraz banany.
Zajęcia rozpoczęły się od przeczytania listu od Ufika – przybysza z innej planety, który zwrócił się z prośbą, aby dzieci pomogły mu w przygotowaniu urodzinowego menu. Uczniowie – podzieleni na grupy - z ogromnym zapałem zabrali się do tworzenie listy przekąsek z produktów wyciętych z gazetek reklamowych.
Po skończonej pracy, nauczycielka poprosiła uczniów o sprawdzenie, czy wybrane produkty na pewno nie zaszkodzą gościom Ufika. Dzieci dobrały rozdane przez nauczycielkę puzzle w pary, które ułożyły na stoliku. Wraz z nauczycielką odczytały informacje dotyczące słodkich oraz słonych przekąsek przedstawionych na puzzlach i stwierdziły, że jednak nie są one zdrowymi produktami. Bardzo przejęły się tym, że zaproponowały tak dużo niezdrowych przekąsek. Nauczycielka poprosiła je, aby stworzyły nowe menu, zamieniając niezdrowe przekąski na ich zdrowsze zamienniki.
Przy kolejnym zadaniu – wyborze zdrowych produktów zamiast ich mniej zdrowych odpowiedników nie miały już wątpliwości, co wybrać. Najbardziej jednak uczniom spodobała się wizualizacja – ułożenie przez nauczyciela przy ilustracjach produktów właściwej ilości łyżeczek cukru lub soli. Szczególnie polubili samodzielne szacowanie zawartości soli lub cukru w wybranych produktach na podstawie grafiki przedstawiającej maksymalną zalecaną ilość cukru i soli w dziennej diecie człowieka.
Po skończonej analizie nauczycielka wykonała zdjęcia nowych kart menu i wysłała mailem do Ufika. Odpowiedź przyszła szybko. Szczęśliwy Ufik podziękował dzieciom za ich karty i przekazał wspaniałą wiadomość – impreza urodzinowa była udana.
Zadowolone dzieci przystąpiły do robienia zdrowych przekąsek. Posmarowały wafle ryżowe naturalnym masłem orzechowym, a plasterki banana położyły na swojej „kanapce”. Następnie przystąpiły do jedzenia samodzielnie wykonanego drugiego śniadania, a ponieważ doskonale wiedziały, że nie tylko dieta, ale i ruch ma znaczenie – wybrały się do parku, aby wspólnie pograć piłką na świeżym powietrzu.
Ta lekcja – a w zasadzie dwie godziny lekcyjne – zwróciły dzieciom uwagę na ważne kwestie dotyczące zdrowia, a jej praktyczna część sprawiła, ze dzieci lepiej zapamiętały poruszane kwestie.
2. Zadanie – Lekcja „Płyną statki z bananami”
Kolejne zajęcia odbyły się 23 kwietnia. Uczniowie wyruszyli w podróż po świecie statkami, które wykonali techniką origami, a następnie ozdobili według własnego pomysłu podczas zajęć rozwijających kreatywność. Owa podróż była zabawą ruchową z piosenką „Płyną statki z bananami”, podczas której uczniowie bawili się znakomicie.
Następnie nauczycielka zaprezentowała dzieciom ilustracje przedstawiające produkty żywnościowe. Poprosiła dzieci, żeby zadecydowały, które produkty są sprowadzane do Polski zza granicy, a które są uprawiane w Polsce, a następnie położyły je pod odpowiednim drogowskazem. Następnie odsłoniła ukryte pod obrazkami informacje z nazwą kraju pochodzenia tych warzyw i owoców. Okazało się, że wiele tych warzyw i owoców jest uprawianych z dala od naszego kraju i są do nas sprowadzane, pomimo, że są również u nas uprawiane. Uczniowie poprawili i poukładali emblematy zgodnie z pochodzeniem produktów: polskie czy zza granicy. Okazało się, że po stronie polskiej pozostały tylko ziemniaki i jabłka.
Aby uświadomić uczniom, gdzie znajdują się miejsca, z których podróżują produkty, nauczycielka wykorzystała globus oraz mapę świata i poprosiła ich o odnalezienie zapisanych na ilustracjach nazw krajów i ułożenie tam odpowiednich obrazków. Gdy ilustracje znalazły się na mapie, dzieci odnalazły Polskę i tam przyczepiły emblemat z jabłkami i ziemniakami.
Następnie dzieci losowały emblematy owoców i warzyw, a ich zadaniem było odnalezienie wylosowanego produktu na mapie i zaznaczenie mazakiem przypuszczalnej drogi, jaką może dany owoc lub warzywo podróżować do naszej ojczyzny. To zadanie ożywiło uczniów i skłoniło do rozmów oraz wniosków, że niektóre produkty muszą płynąć statkami, inne mogą być transportowane drogą lądową.
Na zakończenie uczniowie wspólnie stworzyli „Kodeks Mądrego Klienta”, który określał zasady, jakim powinien kierować się rozsądny konsument. Nauczycielka zauważyła duży przyrost wiedzy dzieci w tym obszarze. Od tej pory wiedziały, że – pomimo tak ogromnej dostępności owoców egzotycznych – najlepszym wyborem będą warzywa i owoce lokalne, które są odpowiednie dla ich strefy klimatycznej.
3. Zadanie – Lekcja „Opowieść o słodyczach”
Trzecie zadanie dzieci wykonały 25 kwietnia. Z uwagi na wielkie zamiłowanie uczniów do wspólnego układanie historii, nauczycielka zmodyfikowała nieco sposób realizacji zajęć. Dzieci ułożyły wspólnie opowieść pt. „Bartek i słodycze”, następnie wykonały ilustracje do jej treści w różnej formie – komiksu, książeczki, obrazka.
Przy tworzeniu historii – z uwagi na jeszcze powolne tempo pisania pierwszaków – rolę pisarza pełniła nauczycielka, która zapisywała proponowane przez dzieci zdania. Na początku odbyło się głosowanie imienia bohatera. Przewagą głosów zwyciężyło imię Bartek. I tak pomysł za pomysłem powstało opowiadanie o chłopcu, który zamiast obiadu wybrał na ten posiłek słodkie i słone przekąski. W wyniku takiej decyzji bohater źle się poczuł i zamiast zabaw na placu zabaw, całe popołudnie spędził na leżeniu w łóżku. Na szczęście w nocy przyśnił mu się przybysz z innej planety o imieniu Ufik, który wytłumaczył Bartkowi, dlaczego jego postępowanie było niewłaściwe. Gdy chłopiec obudził się rano, poczuł się lepiej i obiecał sobie, że będzie jadał zdrowe przekąski.
Realizacja tego zadania pobudziła kreatywność uczniów. Opowieść pt. „Bartek i słodycze” była dla nich powrotem do pierwszych zajęć za sprawą odwiedzającego we śnie bohatera – Ufika. Stworzenie własnej historii, a następnie jej zilustrowanie sprawiły, że dzieci poczuły moc sprawstwa i były z siebie bardzo dumne.
4. Zadanie – Forum: Słodkie życie
Realizacja przedostatniego zadania odbyła się 7 maja podczas zebrania z rodzicami. Nauczycielka podczas krótkiej prelekcji przekazała rodzicom wiedzę, którą zdobyły ich dzieci podczas realizacji zadań w projekcie „Zdrowo jem, więcej wiem”. Na podstawie własnej prezentacji multimedialnej zwróciła uwagę na takie zagadnienia, jak konsekwencje spożywania nadmiernej ilości cukru przez dzieci, przyczyny jego nadmiernego jedzenia, sposoby skutecznego ograniczania słodyczy oraz pomysły na zdrowe przekąski. Rozbudowaną treść prezentacji rodzice otrzymali w wersji papierowej w formie poradnika.
Po wygłoszeniu prelekcji wywiązała się rozmowa na temat zdrowego żywienia dzieci. Rodzice zgodnie potwierdzili, że cukier znacznie osłabia koncentrację u ich pociech.
Prezentacja multimedialna została stworzona w oparciu o proponowane przez organizatorów materiały ze strony aktywniepozdrowie.pl oraz artykułu „Słodkie życie”.
5. Zadanie - Dzielimy się wiedzą: Przekąski i pochodzenie żywności
Tuż przed dniem zebrania z rodzicami – 6 maja – dzieci wraz z nauczycielką stworzyły gazetkę na temat treści poznanych podczas lekcji z projektem. Z dumą prezentowały swoje obrazki oraz zdjęcia podjętych działań. Dodatkowo umieściły na tablicy materiały z zajęć – zdjęcia norm cukru i soli dla dziecka i osoby dorosłej, list od Ufika, porównanie polskich i zagranicznych warzyw i owoców oraz tekst swojej opowieści.
Dnia 9 maja nauczycielka opublikowała artykuł o realizacji projektu w klasie 1a, który zawierał raport oraz zdjęcia z realizacji poszczególnych zadań.