CAŁKOWITY KOSZT PROGRAMU: 15.000 zł Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 12.000 zł Wkład własny: 3.000 zł Liczba zakupionych książek: 788, w tym lektur: 206, co stanowi 26% zakupionych książek.

Zakupy książek były konsultowane z uczniami, nauczycielami i rodzicami; uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych – zakupiono książki z dużą czcionką, a także książki bez tekstu, obrazkowe - do omówienia, opowiadania, oglądania, książki łatwe w czytaniu - bez dwuznaków, książki swoją tematyką dotyczące niepełnosprawności - dla nauczycieli i rodziców, dla uczniów - poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym.

Lista wybranych książek opracowana po głosowaniu :

  • Magiczne drzewo – książki z serii
  • Książki z serii Zaopiekuj się mną – dla małych miłośników zwierząt
  • Książki z serii Tajemnice Lassego i Mai
  • Nela mała reporterka – książki z serii
  • Dziennik Cwaniaczka – książki z serii
  • Chłopiec szybki jak strzała
  • Najmniejsza dziewczynka na świecie
  • Chłopiec, który umiał latać
  • Niemałe kłopoty Matyldy i Skloty
  • Wielkie odkrycia Matyldy i Skloty
  • Miasteczko Darkmond
  • Kubuś Puchatek
  • Kroniki Archeo
  • Michał Rusinek. Wierszyki domowe
  • Michał Rusinek. Wierszyki rodzinne
  • Hobbit
  • Książki Agnieszki Gadzińskiej
  • Miś Uszatek
  • Quo Vadis
  • Mikołajek
  • Zwiadowcy - książki z serii
  • Polskie baśnie, legendy
  • Książki Agnieszki Frączek
  • Przygody Detektywa Pozytywki
  • Książki Grzegorza Kasdepke
  • Poradniki dla hodowców zwierząt
  • Bajki o zwierzętach
  • Czytam sobie – książki z serii
  • Florka – książki z serii
  • Doktor Dolittle i jego zwierzęta
  • Ziuzia i coś niezwykłego. M. Prześluga
  • Ziuzia i dom na głowie. M. Prześluga
  • Ziuzia M. Prześluga
  • Panama – opowieści o misiu i tygrysku
  • Poradniki – jak zrobić coś ładnego z papieru i nie tylko
  • Książki o zwierzętach
  • Barbara Stenka – jej książki dla młodzieży
  • Ewa Nowak – książki dla dzieci i młodzieży
  • Książki Barbary Kosmowskiej

Przykłady zakupionych lektur (po konsultacji z nauczycielami i rodzicami uznano, że część środków należy wykorzystać na uzupełnienie pozycji lekturowych, zwłaszcza brakujących lektur do klasy VII i VIII):

  • H. Sienkiewicz. Quo Vadis?
  • Ch.Dickens. Opowieść wigilijna
  • J. Brzechwa. Akademia Pana Kleksa
  • M.Maleszka. Magiczne drzewo
  • Sempe. Gościnny. Mikołajek
  • M.Twain. Przygody Tomka Sawyera
  • B.Tylicka. O krakowskich psach i kleparskich kotach
  • A.Lindgren. Dzieci z Bullerbyn
  • H.Lofting. Doktor Dolittle
  • Ł.Wierzbicki. Afryka Kazika
  • M. Rusinek. Zaklęcie na W
  • A.Kamiński. Kamienie na szaniec

Przykłady zakupionych nowości najczęściej wypożyczanych z biblioteki :

  • Nela, mała reporterka – książki z serii
  • H.Webb – książki z cyklu Zaopiekuj się mną
  • W. Widmark - książki z serii Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai
  • A.Stelmaszyk - książki z serii Kroniki Archeo
  • Książki Grzegorza Kasdepke
  • Książki z serii Czytam sobie – trzy poziomy
  • S.Gardner . Najmniejsza dziewczynka na świecie
  • S.Gardner. Chłopiec szybki jak strzała
  • S. Gardner. O chłopcu, który umiał latać
  • J. Kinney. Książki z serii Dziennik Cwaniaczka
  • M. Maleszka. Książki z cyklu Magiczne drzewo

W internetowym katalogu biblioteki zostało wprowadzone zestawienie tematyczne „NPRCz”, gdzie można znaleźć informację o wszystkich książkach zakupionych w ramach Programu.

Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów - uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na przerwach, przed lekcjami i po lekcjach oraz na wakacje i ferie.  

Spotkania z rodzicami: omówienie wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży; przekazanie rodzicom klas 0 listu prezes fundacji Cała Polska Czyta Dzieciom o wpływie czytania na rozwój dziecka, publikacja na stronie biblioteki, przekazanie listu dla rodziców wszystkich uczniów z informacją o realizacji Programu i wartości czytania. Opracowano ulotkę dla rodziców uczniów klas młodszych promującą czytanie (ulotka była udostępniana przy odwiedzinach rodziców w bibliotece).

Podjęcie współpracy z innymi bibliotekami: z Miejską Biblioteką Publiczną w Jelczu-Laskowicach. Cele współpracy: planowanie zakupów, zdobycie informacji na temat gromadzonych materiałów, aby ich nie dublować, wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo, udział w imprezach czytelniczych organizowanych przez MBP w J-L. Wymiana informacji o zawartości księgozbiorów bibliotek - link do katalogu biblioteki publicznej jest umieszczony na stronie biblioteki szkolnej. Wymiana informacji o imprezach promujących czytelnictwo - bezpośrednio oraz na stronach internetowych (np. poprzez strony fanpage obu bibliotek), uczestnictwo naszych uczniów w imprezach organizowanych przez bibliotekę publiczną - lekcje biblioteczne, spotkania z pisarzami np. spotkanie z Pawłem Wakułą w ramach akcji Z książką na walizkach – 8 VI 2017r.

W czasie realizacji programu zorganizowano:

Wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów:

Obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych :

- konkurs na plakat promujący książki i czytelnictwo

- zabawy czytelnicze w bibliotece; tworzenie haseł promujących bibliotekę szkolną, głośne czytanie książek w klasach,

- prezentacja nowości - plakaty promujące czytelnictwo

-promocja prac dzieci na stronie i blogu Czy tu się czyta?

- artykuły na stronie internetowej biblioteki i szkoły - recenzje uczniów, zdjęcia prac plastycznych uczniów;

Polecam na wakacje - recenzje i ilustracje do książek, które uczniowie polecają przeczytać, wystawa mini książek uczniów, plakaty zachęcające do czytania podczas wakacji;

Zajęcia czytelniczo-plastyczne w bibliotece - klub Stonoga. Wspólne czytanie wybranych książek, tworzenie prac artystycznych w oparciu o czytane książki.

Comiesięczna wymiana zakładek ręcznie robionych

Poranki czytelnicze w bibliotece - głośne czytanie najmłodszym

Wystawy prac plastycznych - Moja książka z biblioteki, Ilustracje do książki dla dzieci w wykonaniu najmłodszych i najstarszych uczniów szkoły, Polecam - ilustracje do przeczytanych nowości)

Dzień Postaci z Bajek – klasy młodsze w budynku przy ul. Hirszfelda

Konkursy - np. Konkurs z okazji Dnia Pluszowego Misia na najładniejszą ilustrację na podstawie przeczytanej książki, konkurs na najładniejszą ilustrację Florki – w związku z wydaniem najnowszej książki z serii.

Dzień Pluszowego Misia w bibliotece.

Poczytaj mi Kolego – przedstawiciele samorządu uczniowskiego oraz chętni uczniowie klas starszych czytali wybrane przez siebie książki młodszym kolegom w świetlicy.

Kiermasz taniej książki – sprzedaż książek w promocyjnych cenach księgarni Tuliszków - promocja czytelnictwa, promowanie książki – najlepszego prezentu pod choinkę dla dziecka.

Piknik czytelniczy - stoisko czytelnicze podczas festynu szkolnego "Piknik u Prusa"; promocja biblioteki, wspólne czytanie, głosowanie na nowości do biblioteki, prezentacja prac uczniów promujących książki i czytelnictwo, konkursy i zabawy czytelnicze, selfie z książką – zdjęcia promujące czytanie – foto budka podczas szkolnego festynu.

Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej pod wspólnym hasłem „Przygoda z książką”- „Książka to przygoda, wystarczy ją odkryć”:

Oddziały przedszkolne – Przygoda zaczyna się od najmłodszych” – cykliczne spotkania czytelnicze w bibliotece. Przez cały rok dzieci spotykają się z bibliotekarzem – słuchają czytanych książek, poznają bibliotekę, wykonują prace plastyczne, są zapraszane do korzystania z biblioteki wraz z opiekunami.

Klasy I-III. Budowa wieży czytelniczej - wspólne gromadzenie informacji o przeczytanych książkach w klasie w postaci wieży czytelniczej i w indywidualnych zeszytach czytelniczych. Na koniec roku szkolnego najlepsza klasa zostanie nagrodzona.

Klasa Ia. Legendy z biegiem Wisły – projekt klasy p. Katarzyny Sławskiej na podstawie legend z lektury Barbary Tylickiej „O krakowskich psach i kleparskich kotach”. Ciekawą formą prezentacji projektu są opracowane przez uczniów lapbooki.

Świat wartości – promowanie i nauka wartości na podstawie znanych tekstów literackich dla dzieci. (miłość, szacunek - "Cukierku, ty łobuzie", dzielność, odpowiedzialność -"Jak Wojtek został strażakiem", uczciwość - "Kot w butach", kreatywność - "Jaś i Małgosia", kultura osobista - "Kwoka"). Teksty uczniowie czytają samodzielnie, wspólnie z nauczycielem, słuchają podczas głośnego czytania w bibliotece szkolnej.

Klasy IV. Polecam na wakacje - uczniowie klas czwartych czytali polecane przez bibliotekę książki, a następnie tworzyli do nich plakaty, pisali recenzje. Jako prezentację projektu dzieci opracowały mini-książki . Prace można było oglądać podczas festynu szkolnego Piknik u Prusa, prezentację prac przygotowała pani Katarzyna Pilawa.

Klasy I-VII. Napisz recenzję i wygraj nagrody! Projekt mający na celu promocję nowości zakupionych do biblioteki, zainteresowanie nimi uczniów. Recenzje prezentowane są w szkole - na gazetkach ściennych, w bibliotece oraz na stronie internetowej biblioteki. Najciekawsze recenzje są nagradzane, a recenzje tworzą książkę, która powstanie i zostanie zaprezentowana na koniec roku.

Nie niszcz książek - zrób zakładkę! Projekt, który prowadzony jest już po raz drugi, polegający na comiesięcznej wymianie ręcznie robionych zakładek wg określonych wytycznych np. związanych z porą roku, nowościami książkowymi, treścią przeczytanych książek itp. Zabawa skierowana do wszystkich uczniów we wszystkich oddziałach.

Przygoda z książką. Projekt realizowany z uczniami należącymi do klubu Stonoga oraz z chętnymi uczniami przychodzącymi do biblioteki. Podczas zajęć czytano fragmenty książek przygodowo-podróżniczych (Nela, mała reporterka, Marek i czaszka jaguara, Marek, chłopiec który miał marzenia, książki Martyny Wojciechowskiej, Dzieciaki i zwierzaki itp.) zachęcając uczniów do samodzielnego przeczytania całości wybranej książki. Finałem projektu są „skrzynie skarbów” na wzór skrzyń piratów zrobione przez uczniów. Zamiast złota uczniowie w swoich skrzyniach mogą schować opisy, notatki z przeczytanych książek, ilustracje, ciekawe cytaty itp.

Klasy VI-VII. Moja gazeta - projekt w klasach VI i VII - wydanie własnej gazetki na podstawie przeczytanych lektur. Poznanie gatunków dziennikarskich oraz innych form wypowiedzi, próba recenzji przeczytanych książek, promocja czytelnictwa w opracowanych gazetkach. Prezentację gazet można było obejrzeć podczas XVI Pikniku u Prusa – przygotowała ją polonistka, Katarzyna Pilawa.

Wnioski: wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, często bestsellery, książki poczytnych autorów, nagradzane w prestiżowych konkursach literackich. Tak ciekawie doposażony księgozbiór pozwala uczniom miło spędzać czas na przerwach, dostarcza radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania, dyskusje na temat przeczytanych książek, daje możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, inicjuje nowe, ciekawe działania na rzecz promowania czytelnictwa. Możliwość głosowania i decydowania o zakupach, czytanie nowych książek, sprawiło, że czytelnicy przychodzą i pytają o inne tytuły, książki o podobnej tematyce, sugerują nowe zakupy. W bibliotece wciąż funkcjonuje skrzynka z głosami, która nadal jest uzupełniana nowymi propozycjami. Wydaje się nawet, że teraz oddawane głosy są bardziej przemyślane, wartościowe. Czytelnicy chcą mieć wpływ na zakupy nowych książek do biblioteki.

Zwiększyła się w bibliotece obecność rodziców dzieci młodszych.

Wyraźnie wzrosła ilość uczniów korzystających z biblioteki oraz ilość wypożyczeń. 90 % czytelników wypożyczyła już przynajmniej jedną książkę kupioną w ramach Programu.

Program otworzył możliwości do nowych, ciekawych działań w bibliotece i w szkole. Na pewno takie będą! Przygoda z książką się nie kończy! Trwa nadal!

Małgorzata Maciejko

Dziennik elektroniczny

Katalog elektroniczny biblioteki szkolnej

 

indeks

 

Tu się czyta... blog biblioteki szkolnej

park z chlopiec aka ksiazkaa

Wolne lektury

wolnelektury

Cała Polska Czyta Dzieciom

olbinica

Początek strony